Praktyka relaksacji

W tym wpisie postaram się krótko i zwięźle przedstawić ideę relaksacji: co? jak? po co? czy można w pracy? Zatem bez owijania w bawełnę, przechodzę do konkretów.

Co to jest relaksacja?

Relaksacja to świadomie podjęta czynność, której celem jest zwolnienie psychofizyczne. To wyeliminowanie naprężenia mięśni przy równoczesnym świadomym obniżeniu aktywności myśli (Aleksandrowicz J., Duda H., 1988).

Jakie korzyści daje relaksacja?

  • odprężenie
  • rozluźnienie
  • wzrost częstotliwości i intensywności fal alfa
  • redukcja napięć w ciele
  • pozytywny wpływ na samopoczucie psycho-fizyczne
  • wzrost wiary we własne siły i możliwości
  • łatwiejsze podejmowanie trudnych decyzji
  • poprawa funkcjonowania w codziennym życiu
  • łagodzenie objawów nerwowych

Relaksacja może być również narzędziem do samorozwoju.

Dla kogo praktyka relaksacji?

 

Praktyka relaksacji polecana jest wszystkim, którzy odczuwają negatywne skutki stresu, m.in.:

  • czują się „przebodźcowani”
  • mają natłok myśli (chaos myślowy), trudności w koncentracji, zmienny nastrój
  • odczuwają napięcie i ból mięśni pleców, brzucha, karku, twarzy, głowy
  • cierpią na bezsenność
  • zauważyli u siebie nieregularny, płytki, szybszy oddech

Czy można praktykować w pracy?

Pełne wejście w stan relaksacji bez specjalnie dedykowanego do tego pomieszczenia (np. pokojów relaksacyjnych, wyciszenia itp.) zapewne będzie trudne do zrealizowania. Natomiast proste techniki redukujące napięcie w ciele oparte na oddechu, odcięciu na chwilę dochodzących do nas bodźców (np. światła, dźwięku) i rozluźnianiu ciała poprzez delikatny ruch – jak najbardziej są do zrobienia. Warto tutaj dodać, że czas nie gra tak dużej roli, jak by się nam wydawało. W zależności od natężenia reakcji stresowej, do wyciszenia układu nerwowego wystarczyć może już kilkadziesiąt sekund praktyki!

Czy relaksacja jest trudna?

Wchodzenie w stan relaksacji jest naszą naturalną zdolnością, jednak trzeba się tego nauczyć. Na początku możemy się denerwować, że nam nie wychodzi i nie możemy się skupić. Jednak z relaksacją jest tak, jak z każdą nową umiejętnością – trzeba praktykować regularnie, aż nabierze się wprawy.

Mam nadzieję, że przekonałam Was do zalet relaksacji. Szczerze zachęcam do podjęcia samodzielnej praktyki i czerpania korzyści ze stanu odprężenia mięśni i zwolnienia aktywności myśli 🙂