Optymizm a zdrowie

Szklanka jest do połowy pusta czy pełna? Dostając do realizacji nowy projekt w pracy upatrujesz w nim szansę na rozwój, czy zazwyczaj myślisz o tym, co może pójść „nie tak”? To, czy mamy optymistyczny, czy pesymistyczny stosunek do życia, ma wpływ na nasz stan zdrowia i ogólny dobrostan. Zatem przekłada się to na naszą aktywność zawodową.

Optymizm, czyli...

Optymizm jest jednym z psychologicznych zasobów sprzyjających zdrowiu. Oznacza pozytywne spojrzenie na życie. W ujęciu bardziej ogólnym, jest to po prostu zadowolenie z życia. W praktyce chodzi o to, żeby mieć pozytywne nastawienie do pojawiających się wyzwań i wierzyć w ich powodzenie. Bardzo istotne jest tutaj poczucie sprawczości, czyli przekonanie o tym, że to, co robimy realnie przyczynia się do odniesienia sukcesu, czyli finalizacji sprawy po naszej myśli. Optymizm powinien być racjonalny. Nie chodzi tutaj o wiarę w osiągnięcie nierealistycznych rezultatów, ale o oczekiwanie pozytywnych efektów wynikających z własnego działania.

Optymizm a zdrowie

Na podstawie badań można wnioskować, że optymiści:

  • mają niższe ryzyko rozwoju chorób serca
  • lepiej radzą sobie ze stresem
  • mają mniej fizycznych symptomów chorób
  • odczuwają bardziej pozytywne emocje, które stymulują układ odpornościowy
  • są zdrowsi, rzadziej chorują
  • mają mniejsze ryzyko zachorowania na depresję
  • żyją dłużej

Czy warto być optymistą?

Oprócz lepszego stanu zdrowia, dzięki pozytywnemu podejściu do życia łatwiej przezwycięża się trudności w dążeniu do celu i rzadziej rezygnuje z realizacji postanowień. W pracy to właśnie optymiści radzą sobie lepiej z wyzwaniami niż pesymiści. Wykazują oni również gotowość na zmiany. W dzisiejszych czasach, które cechują się ciągłą zmianą, trzeba być elastycznym. To cecha pożądana w wielu organizacjach.

Co może zrobić pracownik?

Jeżeli jesteś pracownikiem, to mam dla Ciebie dobrą wiadomość - optymizmu można się nauczyć! Dzięki odpowiedniemu treningowi wzmocnisz i rozwiniesz optymistyczne podejście do życia (np. technika pozytywnego mówienia do siebie, konstruktywne i refleksyjne myślenie o porażkach).

Co może zrobić pracodawca?

Warto pamiętać, że wypracować optymistyczne spojrzenie na życie musi każdy z nas samodzielnie. Jednak otoczenie, społeczność, w której przebywamy może być dla nas wsparciem w procesie zmiany myślenia.

Jeżeli jesteś pracodawcą, spróbuj:

  • Wzmacniać optymistyczną postawę u swoich pracowników, konstruktywnie chwal i nagradzaj za wykonane zadania.
  • Dawać swoim pracownikom zadania, które są zgodne z ich umiejętnościami i predyspozycjami. Dzięki temu wzmacniasz ich poczucie sprawczości.
  • Edukować o możliwościach wytrenowania w sobie optymistycznej postawy.
  • Wprowadzać treningi pozytywnego myślenia do organizacji lub zapewnić ich wybór w ramach kafeterii benefitów pozapłacowych.

Źródła:

  1. Szubański K., „Psycholog: skłonność do optymizmu jest częstsza niż tendencje pesymistyczne”, [w:] serwis internetowy - Nauka w Polsce (data wykorzystania: 3.10.2019 r.).
  2. Potempa K., „Optymizm a zdrowie”, [w:] Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2013, Tom 19, Nr 2, s. 130–134.