Joga i relaksacja

Serce zaczyna bić szybciej, zaburza się oddech, mięśnie napinają, ręce pocą, pojawia się ból głowy, natłok myśli, trudności z koncentracją. Kojarzysz ten stan? To typowe objawy stresu. Każdy doświadcza go na co dzień, ale z różną intensywnością.

Poznaj naturalne metody regulacji stresu, odprężania umysłu i rozładowywania napięć w ciele. Naucz się stosować je w domu i pracy. Zobacz, jak dzięki nim poprawi się Twoje samopoczucie i funkcjonowanie w różnych obszarach życia.

Przyjdź do mnie na zajęcia lub umów się na sesję indywidualną.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Pobierz bezpłatnie ebooka o relaksacji lub zajrzyj na wpis na blogu o jodze.

RELAKSACJA. PO CO? DLACZEGO? JAK?

PRZYCZYNY STRESU

Natłok informacji, hałas, pośpiech, niekończąca się lista spraw do załatwienia, narzucone terminy, wielozadaniowość, konflikty, oczekiwania bliskich, dbanie o finanse, nieustanne dążenie do celu itp. To tylko kilka przykładów, które są źródłem reakcji stresowej i wpływają na zaburzenie równowagi psychofizycznej.

MÓZG CIĄGLE AKTYWNY

 

Codziennie oddziałuje na nas wiele czynników. Przetwarzamy miliony informacji, odbieramy bodźce z otoczenia i ciała, interpretujemy pojawiające się sytuacje, analizujemy swoje myśli itp. Przez to mózg jest cały czas aktywny (na różnych częstotliwościach).

STRESUJĄCE SĄ NAWET MYŚLI

Mózg nie odróżnia wyobrażeń od realnych sytuacji. Już sama negatywna myśl może powodować reakcję stresową. Taka ciągła aktywność mózgu sprawia, że nie jesteśmy w stanie się odpowiednio zrelaksować i zregenerować.

NEGATYWNE SKUTKI CIĄGŁEGO STRESU

Chwilowy stres może działać mobilizująco. Natomiast chroniczny (przewlekły) powoduje wiele dolegliwości zdrowotnych. Wśród nich można wymienić: bóle głowy, bóle mięśniowe, choroby układu krążenia, problemy z trawieniem, zwiększoną podatność na infekcje, występowanie zaburzeń psychicznych.

STRES I RELAKSACJA SIĘ DOPEŁNIAJĄ

Nie da się całkowicie wyeliminować stresu. Można za to redukować jego negatywne skutki. Dzięki praktyce relaksacji możliwe jest wyeliminowanie napięcia mięśni, zmniejszenie aktywności myślowej i budowanie odporności psychicznej.

PRAKTYKA RELAKSACJI

Predyspozycja do wchodzenia w stan relaksacji jest wrodzona. Oznacza to, że każdy jest zdolny, aby ją zastosować. Wystarczy wybrać odpowiednią dla siebie metodę i praktykować ją regularnie w codziennym życiu.

Najczęstsze pytania

Techniki relaksacyjne to naturalne metody redukowania negatywnych skutków stresu. Każdy ma naturalne predyspozycje do wchodzenia w stan relaksacji. Po odpowiedniej konsultacji, można wybrać odpowiednią technikę dla każdego. W szczególności zalecane są one osobom, których aktywność zawodowa czy życiowa cechuje się dużym napięciem np. menedżerom, nauczycielom, przedsiębiorcom, sportowcom, uczniom itd.

Dzięki regularnej praktyce relaksacji możliwe jest zredukowanie negatywnych skutków fizycznych, umysłowych i emocjonalnych stresu. Nabędziesz umiejętność uzyskania równowagi w razie sytuacji stresowej. Po praktyce relaksu odczujesz: odprężenie, wypoczęcie, wewnętrzny spokój, zmniejszenie napięcia mięśniowego, obniżenie ciśnienia, redukcję bólu, spowolnienie myśli, zmniejszenie zmęczenia, spowolnienie oddechu, lepsze przystosowanie do warunków życia, zmniejszenie poziomu lęku, poprawę koncentracji.

Techniki relaksacyjne opierają się na połączeniu ciało – umysł: rozluźnienie mięśni wpływa na zmniejszenie aktywności mózgu. W zależności od stosowanej metody praktyka może skupiać się na odczuciach ciała, skupieniu na oddechu, autosugestii czy afirmacji.

Praktykę relaksacji można wykonywać zarówno w pozycji leżącej, jak i siedzącej. Do praktyki leżącej zalecany jest wygodny, nie krępujący ruchów strój.

Przykładowymi technikami relaksacyjnymi są m.in.: trening autogenny Schultza, progresywne rozluźnianie mięśni Jacobsona, wizualizacje, techniki oddechowe, uważność, systemy ruchowe, joga.

Relaksacja jest to stan, w którym następuje zmniejszenie aktywności myślowej, zwolnienie akcji serca, spowolnienie oddychania, obniżenie ciśnienia krwi, zmniejszenie aktywności fal mózgowych i spowolnienie procesów metabolicznych. Jest to stan przeciwstawny do reakcji stresowej organizmu, zatem redukuje negatywne skutki stresu.

Relaksację najlepiej praktykować na koniec dnia, tuż przed udaniem się spać. Można ją wykonywać nawet leżąc już w łóżku. Proste techniki relaksacyjne skupione wokół oddechu można stosować w każdym miejscu i momencie. W szczególności, gdy czujesz, że jesteś mocno zestresowany np. przed ważną rozmową w pracy, egzaminem itp.

Większość technik relaksacyjnych nie wymaga wykonywania ruchów i opiera się na przyjęciu komfortowej pozycji na cały czas relaksacji. Niektóre z metod redukujących negatywne skutki stresu skupia się na połączeniu ciało – umysł i przy nich zalecane jest wykonywanie bez wysiłku minimalnych, przyjemnych i luźnych ruchów ciała w celu jego rozluźnienia.

Oprócz eliminacji napięć w ciele i odprężenia umysłu, praktyka relaksacji sprzyja kreatywnemu myśleniu, rozwojowi twórczemu i wspiera budowanie odporności psychicznej na pojawiające się w życiu stresory.